نشست هم‌اندیشی توسعه بین المللی آموزش های علمی کاربردی در شمال شرق کشور

عضو هیأت مدیره گروه کشاورزی و صنعتی سحرخیز:
“توسعه فرا مرزی مهارت های کشاورزی هدف گروه سحرخیز است”
عضو هیأت مدیره گروه کشاورزی و صنعتی سحرخیز گفت: یکی از اهدافی که گروه سحرخیز برای مرکز علمی کاربردی خود در نظر گرفته توسعه مهارت محور دانش های بومی شده کشاورزی در حوزه های بین المللی است.
به گزارش روابط عمومی گروه شرکت های سحرخیز فرزاد سحرخیز در نشست هم اندیشی توسعه بین المللی آموزش های علمی کاربردی در شمال شرق کشور که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار داشت: هم اکنون یکی از مشکلاتی که در حوزه کشاورزی وجود دارد نبود مهارت لازم در دانش آموختگان این حوزه برای ورود به بازار کار است و به همین علت گروه شرکت های سحرخیز مرکز علمی کاربردی خود را افتتاح کرده که هم اکنون بیش از ۲۰۰ دانشجو دارد.
وی ادامه داد: گرچه توسعه کار علمی و نهادینه کردن مهارت آموزی در حوزه کشاورزی به ویژه گیاه استراتژیک زعفران یکی از مأموریت های اصلی تعریف شده برای مرکز علمی کاربردی سحرخیز است اما این مرکز تنها به این بخش بسنده نکرده و با توجه به اهداف و فعالیت های بین المللی که گروه کشاورزی و صنعتی سحرخیز در دستور کار دارد گسترش بخش آموزش به خارج از مرز ایران و جذب دانشجوهای خارجی نیز به عنوان هدفی دیگر برای این مرکز در نظر گرفته شده است.
عضو هیأت مدیره گروه کشاورزی و صنعتی سحرخیز با بیان اینکه ما تا زمانیکه نتوانیم تبادل دانش با کشورهای خارجی نداشته باشیم تجارت کاملی هم با آنان نداریم، تصریح کرد: در مورد حوزه کشاورزی به ویژه گیاهانی مانند زعفران کشور ما دارای نوعی دانش بومی است که با تجربه چندین نسل به دست آمده و ممکن است که در کتاب ها آورده نشده باشد و در این حوزه است که دانشگاه علمی و کاربردی با توجه به مأموریت ذاتی خود می تواند ورود پیدا کند و این تبادل اطلاعات را به صورت مهارت محور با سایر کشورها سازماندهی کند.
سحرخیز تأکید کرد: مرکز علمی کاربردی گروه سحرخیز با پشتوانه بخش تولیدی و صنعتی این گروه آمادگی کامل این را دارد که برای تبادل اطلاعات علمی در قالب تبادل دانشجو با سایر مراکز دنیا و یا جذب دانشجوی خارجی وارد عمل شده و دانشجویان می توانند از امکانات این مرکز آموزش دانش بومی شده کشاورزی ایرانی به ویژه در حوزه گیاهان راهبردی مانند زعفران استفاده کنند.
همچنین در این نشست مرتضی تشکری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی اظهار داشت: مراکز علمی کاربردی بر توسعه اقتصادی تکیه دارند و در واقع دانشگاه هایی دولتی هستند که توسط مراکز غیر دولتی اداره می شوند.
وی ادامه داد: هم اکنون 40 مرکز علمی کاربردی در خراسان رضوی فعالیت دارند که در آنها 20 هزار دانشجو در 4 دسته صنعت، کشاورزی، فرهنگ و هنر و مدیریت و خدمات اجتماعی در حال تحصیل هستند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی خراسان رضوی با بیان اینکه آموزش ما بر مبنای مهارت و توسعه اقتصادی بوده و هدف اصلی مان تأمین نیروی انسانی مورد نیاز جامعه است، تأکید کرد: رویکرد ما در مورد حوزه بین الملل نیز همین است و آموزش هایی را هدفگذاری می کنیم که به توسعه اشتغال و اقتصاد کمک کند.
همچنین محمدرضا دلاور مدیرکل روابط بین الملل دانشگاه جامع علمی کاربردی در این نشست اظهار کرد: هم اکنون 250 هزار دانشجو در 163 مرکز علمی کاربردی کشور در حال تحصیل هستند و تفاوت اصلی این دانشجویان با دانشجویان دانشگاه های دیگر در این است که اکثرا یا در ابتدای دوران تحصیل شاغل هستند و یا تا پیش از پایان تحصیل خود به استخدام درمی آیند.
وی با بیان اینکه در حوزه بین المللی نیز اقدامات قابل توجهی در دانشگاه علمی کاربردی صورت گرفته است، تصریح کرد: ما هم اکنون برای 3 مرکز در تهران، کرج و اصفهان به صورت شهریه پرداز مجوز پذیرش دانشجوی خارجی را دریافت کرده ایم و مجوز مرکز کیش نیز تصویب شده و در شورای گسترش وزارت علوم در حال بررسی است.
مدیرکل روابط بین الملل دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه 17 فرآیند کنسولی به غیر از صدور ویزا در دفتر روابط بین الملل دانشگاه علمی و کاربردی انجام می شود، خاطرنشان کرد: همچنین مدرک تحصیلی دانشگاه های علمی کاربردی مورد تأیید وزارت علوم بوده و برای کشورهای همسایه از جمله عراق دارای اعتبار است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *