انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه همکاری بین گروه کشاورزی صنعتی سحرخیز، مرکز علمی کاربردی سحرخیز و مؤسسه بذر و نهال آستان قدس

 

انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه همکاری بین گروه کشاورزی صنعتی سحرخیز ، مرکز علمی کاربردی سحرخیز و مؤسسه بذر و نهال آستان قدس

‏‎در راستای توسعه فعالیت دانش بنیان و استفاده از ظرفیت های فرابخشی تفاهم‌نامه همکاری بین گروه شرکت های سحرخیز و مؤسسه بذر و نهال آستان قدس رضوی به امضا رسید.
‏‎به گزارش روابط عمومی گروه سحرخیز، فرهاد سحرخیز عضو هیأت مدیره گروه کشاورزی صنعتی سحرخیز در جلسه امضای تفاهم‌نامه با مؤسسه بذر ونهال آستان قدس رضوی اظهار کرد: در دنیا ارزش زیادی برای محصولات بومی خود قائل هستند اما ما در حوزه زعفران هیچ اقدامی انجام نداده ایم.
‏‎وی با بیان اینکه هم اکنون یکی از رقبای بزرگ ما در حوزه تجارت زعفران کشور اسپانیا است، خاطرنشان کرد: این کشور از تجار خود بسیار حمایت می کند اما در ایران مشکلات زیادی برای فعالان اقتصادی در این حوزه توسط دولت ایجاد می شود که توان رقابت را از ما سلب می کند.
‏‎وی ادامه داد: در این بخش تنها تمایزی که ما می توانیم داشته باشیم در تولید محتواهای علمی است که مجموعه سحرخیز در این بخش وارد عمل شده و در این حوزه علاوه بر ظرفیت های معنوی، ساختار سازمانی آستان قدس رضوی نیز می تواند بسیار کمک دهنده باشد.
‏‎ عضو هیات مدیره گروه کشاورزی صنعتی سحرخیز با اشاره به اینکه هم اکنون زعفران تبدیل به یک کالای سرمایه بر شده است،تأکید کرد: در تجارت زعفران همواره نوعی اجحاف درحق تولیدکننده یعنی کشاورز و حتی صادرکننده صورت می گیرد و آن هم این است که در ابتدای فصل برداشت قیمت بسیار پایین بوده و پس از آن در بازه های مشخصی بالا می رود و در واقع این کالا درگیر نوسانات قیمتی است.
‏‎سحرخیز افزود: اتفاق خوبی که در این حوزه هم اکنون در حال رخ دادن است تأسیس انبارهای بورسی زعفران بوده که کشاورز می تواند کالای خود را در آنها گواهی سپرده کند و علاوه بر این ما به دنبال تأسیس صندوق های بورسی کالاهای کشاورزی نیزهستیم که می توانند پشتوانه مالی لازم برای فعالیت بهتر در حوزه کشاورزی را فراهم آورند و ورود آستان قدس رضوی در این حوزه می تواند بسیار کمک دهنده باشد.
‏‎سلمان سالاری مدیر عامل مؤسسه بذر و نهال آستان قدس رضوی نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اهمیت دانش در حوزه کشاورزی اظهار کرد: مجموعه آستان قدس رضوی بر اساس موقوفات اداره می شود که اکثرا از قدمت بسیار بالایی برخوردار هستند و طبیعی است که سال های سال به صورت سنتی اداره شده باشند اما مؤسسه بذر و نهال آستان قدس رضوی برای تغییر این زمینه به سمت دانش بنیان کردن فعالیت های خود حرکت کرده است.
‏‎وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که ما اخیرا در این حوزه انجام داده ایم این است که به جای محصول نهایی اقدام به فروش نهال و بذر اصلاح شده به افراد کرده ایم که این اقدام می تواند برای افزایش بهره وری در حوزه کشاورزی بسیار مفید باشد.
‏‎مدیر عامل مؤسسه بذر و نهال آستان قدس رضوی با بیان اینکه زعفران جایگاه ویژه ای در بین محصولات کشاورزی داشته و به گونه ای جزو تأکیدات مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است،تصریح کرد: ما باید بتوانیم برای ایجاد تمایز در بازارهای بین المللی به پیاز استاندارد زعفران دست پیدا کنیم و در این زمینه حاضر به هر نوع همکاری با بخش خصوصی هستیم که خوشبختانه شرکت سحرخیز در این حوزه همواره پیشتاز بوده است.
‏‎سالاری خاطرنشان کرد: ما امید داریم این تفاهم نامه ابتدای فعالیت های مشترک مؤسسه بذر ونهال آستان قدس رضوی با گروه شرکت های سحرخیز باشد.
‏‎در ادامه این جلسه سید حسین نعمتی عضو هیأت مدیره مؤسسه بذر و نهال آستان قدس رضوی و عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گروه شرکت های سحرخیز را مجموعه ای دانش بنیان دانست و اظهار کرد: این ممجموعه باید بتواند آنچه را به عنوان دانش تولید می کند حفظ کرده و آن را توسعه دهد چرا که در عصر کنونی دانش فنی یکی از پایه های اصلی خلق ثروت است.
‏‎وی تأکید کرد: نیروی انسانی متخصص و دانش فنی در این مجموعه ها باید حرف اول و آخر را بزند و صاحبان صنایع برای اینکه توان رقابت خود را در این بخش باید به این 2 ستون تکیه داشته باشند.
‏‎گفتنی است که تفاهم نامه میان مؤسسه بذر و نهال آستان قدس رضوی و گروه کشاورزی صنعتی سحرخیز در 7 ماده تنظیم شده که همکاری و تحقیق در زمینه تولید خارج از فصل زعفران، شناسه دار کردن زعفران و گیاهان بومی خراسان رضوی، تولید بذر و کشت گیاهان دارویی و ترسیم فضای کسب و کار برای دانش آموختگان کشاورزی از جمله زمینه های همکاری تعریف شده برای طرفین در این تفاهم نامه است که به امضای هر 2 طرف رسید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *