برگزاری مراسم روز درختکاری در سرزمین سحرخیز

درختکاری در ایران دارای پشتوانه ‌ای از علایق ملی و سنت تاریخی است، تاریخ نشان می ‌دهد که ایرانیان باستان، جشن های خاصی داشتند و در این جشن ها به درختکاری پرداخته و به خاک و زراعت احترام می‌ گذاشتند.  در کشور ما روز درختکاری در 15 اسفند هر سال برگزار می شود و مردم با حضور در پارک ها، جنگل ها و اقصی نقاط شهر اقدام به کاشت نهال های جوان می کنند. ایرانی ها هر سال با کاشت درخت به استقبال سال نو رفته و در واقع با این کار نمادین در آستانه بهار زندگی را به زمین باز می گردانند. دین مقدس اسلام نیز بشر را به کاشت درخت تشویق و ترغیب کرده است و بعضی از بزرگان دین به این امر اشتغال داشته اند. حضرت علی علیه السلام در مدینه باغ های خرمای فراوانی به وجود آورد و بیشتر آنها را در راه خدا وقف کرد. پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم  در این باره می فرماید: «اگر شخصی درختی بکارد یا مزرعه ای را به زیر کشت ببرد و انسان ها، حیوانات یا پرندگان از آن بخورند، این کار صدقه ای از طرف آن شخص شمرده می شود». نیز در روایتی معتبر از یکی معصومین (ع) منقول است که: “حتی اگر دیدید قیامت بر پا شد و شما مشغول کاشتن درختی بودید، ازاین عمل نیک خود دست برندارید”. و این نشانگر تاکید و توصیه اولیای اسلام به حفظ و حراست از درختان و اهمیت درختکاری است.
در این راستا به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری مراسمی در روز چهارشنبه 18 اسفند 1400با حضور جناب آقای مهندس غلامی مدیر گروه رشته مهندسی گیاهان دارویی و معطر مرکز علمی کاربردی زعفران سحرخیز، کارکنان و دانشجویان در محل مجتمع گلخانه شركت گل وگياه كاخ سبز مشهد برگزار شد.
در این مراسم همزمان زمین های کشاورزی به دانشجویان رشته مهندسی گیاهان دارویی و معطر در راستای سرفصل دروس عملی تحویل شد .
در ادامه از همکاری دانشجوی موفق مرکز، جناب آقای جواد ماندگار منش(مجتمع گلخانه شرکت گل و گیاه کاخ سبز مشهد) قدردانی و در حسن ختام این مراسم کاشت نهال توسط حاضرین با پلاک اختصاصی مرکز سحرخیز انجام شد.

✔️ارتباط با ما :
saharkhiz_ac@
05135414417☎️
09151019934
اینستاگرام
https://www.instagram.com/saharkhizland.university
سایت
http://university.saharkhizland.org/
كانال تلگرام
https://t.me/saharkhiz_uni

روابط عمومی مرکز علمی کاربردی سحرخیز

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *